A szürke flottahasználat csökkentését célzó új szakpolitikai dokumentumot publikált a brit  Urban Mobility Partnership (UMP). Ez alapján ismertetjük, hogyan lehetséges az üzleti célú utazások mobilitási alternatíváinak bevezetése mely révén élhetőbb, igazságosabb városokban élhetünk.

A „szürke flotta” minden olyan személygépkocsi vagy kisteherautó, amelyet egy alkalmazott birtokol és vezet üzleti úton. Jellemzően az alkalmazottak kilométer-visszatérítést kapnak az üzleti céllal megtett utazásaikért, és ezt mind az állami, mind a magánszektorban használják. A futásteljesítmény aránya a különböző szervezeteknél eltérő lehet, de egy város összességében a teljes forgalomnak akár 30-40%át is elérheti.

A Városi Mobilitási Partnerség (UMP) szemszögéből a probléma az, hogy ez a fajta utazási magatartás nagyon rögzülhet a szervezeteken belül – mára szinte alapvető részévé vált a közlekedésnek. 2021.novemberében az Egyesült Királyság adott otthont a Cop26-nak, az ENSz éghajlatváltozási konferenciájának. Ez igazán jó alkalom volt arra, hogy alaposabban megvizsgálják a szürke flotta kérdését – a számok egészen elképesztőek. Csak a helyi hatóságok több mint 300 millió mérföldet tesznek meg szürke flottával.

A COVID járvány beterelte az embereket az autókba, hogy egyedül utazzanak, és eltávolodjanak a közös közlekedési módoktól, például a tömegközlekedéstől. Ennek része volt a kormány tanácsa a tömegközlekedés mellőzésére. Az autós utazások száma hihetetlenül gyorsan helyreállt, mióta elkezdtünk kimozdulni a járványból, de a tömegközlekedési helyreállása jóval tovább tartott; Az Egyesült Királyság autóbusz-hálózata a Covid előtti szint 80 százalékán áll, a vasúthálózat pedig még ennél is alacsonyabb.

Környezetvédelmi szempontból a kormánynak átfogó közlekedési dekarbonizációs terve van. Ennek részeként vannak bizonyos kötelezettségek, amelyek a helyi hatóságokra vonatkoznak a kibocsátás helyi csökkentésével kapcsolatban. A hivatali utazás és az ingázás visszaszorítása ebben kulcsfontosságú lesz. A megélhetési költségek jelenlegi válsága azt jelenti, hogy a helyi hatóságoknak az eddigieknél is jobban kell takarékoskodniuk. Ha olyan mértékben fizetik ki a szürke flotta futásteljesítményét, amennyire az UMP-jelentés kimutatja, annak pénzügyi hatása van arra, hogy az önkormányzatok mit tudnak teljesíteni. Bármi, ami költséghatékonyabbá teheti az önkormányzatokat, költségvetési szempontból segíti őket.

Ha városi közlekedésről van szó, mindig előjön a „sárgarépa és a bot” szemléleti különbség. Annak felmérésére, hogy mely politikák lehetnek hatékonyabbak az autóhasználat kezelésében a nagyvárosokban, mint például az úthasználati díjak, az UMP megvizsgálja, hogy mi ösztönözheti a viselkedés megváltoztatását. A szervezeteknek ösztönözniük kell, hogy az alkalmazottak alternatív közlekedési módokat használjanak. Például szorgalmazni kell az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások használatát. A tömegközlekedési terén pedig kedvezményes jegyvásárlási lehetőségek biztosítása is szóba jöhet. A Stagecoach már bevezette néhány nagy szervezetnél, például az oktatási szolgáltatóknál és az NHS-nél (egészségügyi szolgáltatásnál) –, hogy ezek a szervezetek tömegesen vásárolhatnak bérleteket kedvezményes áron, amit aztán juttatásként továbbadhatnak alkalmazottaiknak.

Az ösztönző rendszerekhez a smart city megoldások révén hamarosan teljes körű mobilos szolgáltatást dolgoznak ki.