2022-ben Bogota nyerte el a Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet Fenntartható Közlekedési Díját az aktív utazás fellendítésében elért eredményei elismeréseként.

A kolumbiai főváros volt az egyik első olyan város a világon, amely pop-up kerékpárutak hálózatát hozta létre a COVID-19 világjárvány idején, amelynek következtében egyes főutakon megnégyszereződött a kerékpározás

Összesen 84 kilométer kerékpárutat alakítottak/építettek ki, ebből 28 kilométer állandóvá vált. A városvezetés folyamatosan figyelte, mérte a kerékpárutak használatát, a polgárok megelégedettségét, s így döntött az ideiglenesen bevezetett intézkedések véglegesítéséről

Fenntartható változások

A járvány idején elindított változásokat később beépítették a hivatalos politikába, amely a kerékpározást kiemelt közlekedési eszközzé emelte a jövőbeni várostervezési törekvésekben. Ez a Bogota 2020–24-es stratégiai tervében rögzített korábbi célokra épült, amelyek a kerékpárutak számának 50 százalékos növelését tartalmazták 2024-ig. A város az utcai tereket is átalakította a jobb társadalmi távolságtartás érdekében, és növelte a sétálóutcák számát. Egy projekt során 44 000 négyzetkilométernyi utcaterületet alakítottak át gyalogos használatra.

Elektromos közlekedés

Az utolsó mérföldes szállítások javítása és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a város elindított egy e-cargo bike kísérleti programot, amely eddig 31 százalékkal csökkentette a szállítási költségeket. A projekt következő szakasza az utolsó mérföldes elosztási művelet megvalósítására összpontosít, e-cargo kerékpárok vagy napelemeket energiaforrásként használó triciklik segítségével. A közegészségügy és a környezet egészségének javítása érdekében a város 1485 elektromos autóbuszból álló flottát is tervez beépíteni a tranzitrendszerébe – eddig 350 buszt telepítettek.

Ezen kívül Bogota új programot indított, amely mentességet biztosít a kettőnél több utast szállító járműveknek a város páratlan-páros jogosítvány-korlátozási programja alól. A program megakadályozza, hogy a város autóinak fele csúcsidőben közlekedjen, de a telekocsi-mentesség engedélyezésével heti 2 millió kilométerrel kívánja csökkenteni az autós utazást.

A Fenntartható Közlekedés Díj két jelöltjét “megtisztelő elismerésben” részesítette a bíráló bizottság: az észt Tartu-t és a pakisztáni Peshawart.