Dr Nathaniel Bavinton, Innovációs és Jövőkutatási igazgató, City of Newcastle, New South Wales, Ausztrália

 

Dr. Nathaniel Bavintont hívtuk meg, hogy a legutóbb a „legsmartabb város” címet elnyert 330 ezres Newcastle jó példáit mutassa be. Nathaniel városszociológus, stratégiai tervező és társadalomkutató, doktori disszertációját a város éjszakai gazdaságáról készítette 2010-ben.

A társadalmi és kulturális tervezéssel, projektmenedzsmenttel, közösségi szerepvállalással és a helyi értékteremtéssel kapcsolatos tapasztalatokkal egészíti ki a városi szociológiát, építészetet, politikai gazdaságtant, kulturális kutatást és az innovációs tanulmányokat átfogó kutatási hátteret.

Előadásában először azt a két alapot mutatta be, amelyekre a város stratégiai folyamata alapul: a 2030-ig szóló Közösségi stratégiai tervet, valamint a 2036-ig szóló regionális gazdaságfejlesztési stratégiát, melyek a helyi lakosság és vállalkozások aktív részvételével készült.

A tervezési folyamatban a város előtt álló következő kihívásokat azonosították:

  1. Newcastle földrajzilag korlátozott városközpontjának példa nélküli növekedéséből származó kihívások megelőző kezelése az élhetőség, a kényelem, az életminőség és a környezeti fenntarthatóság biztosítása érdekében.
  2. A jelenlegi soha nem látott volumenű beruházásokból és felújításokból fakadó lehetőségek legjobb felhasználása a legfontosabb városi szolgáltatások új modelljeinek létrehozására
  3. Kiváló minőségű helyi munkahelyek biztosítása az ipar növekedési szektorában, hogy megakadályozzák, hogy az itt végzettek elvándoroljanak a nagyobb piacok felé, és hogy kezeljék a fiatalok munkanélküliségét
  4. Nemzetközi profil kialakítása a befektetések és a tehetségek vonzása érdekében

Newcastle ugyanazt a 6-os célmeghatározási rendszert alkalmazza, mint ami alapján a SMART13 Program készült:

  1. smart emberek
  2. smart kormányzás
  3. smart gazdaság
  4. smart környezet
  5. smart életkörülmények
  6. smart mobilitás

A smart city stratégiájuk fő szempontrendszere:

  1. A smart city fejlesztés folyamatában a gyakorlati tapasztalatokra építő kísérleti platformot kínál minden innováció számára

A stratégia támogatja Newcastle jelenlegi fejlesztési irányát: egy városi „élő laboratórium” koncepció alapján egy olyan ipari központ létrehozását, ahol az innováció és a prototípusok elkészítéséhez szükséges technológia-fejlesztés, a technológia, a társadalmi és a szabályozási innováció kipróbálásához és értékeléséhez adottak a lehetőségek.

 

  1. A város adatai közvagyonnak minősülnek, ahhoz mindenkinek azonos hozzáférést kell biztosítani

Lehetővé teszi a városi adatok nyílt hozzáférését és együttműködésen alapuló felhasználását a tervezés javítása, a gazdasági fejlődés ösztönzése és az emberek idevonzása érdekében. Az adatvagyon felhasználásának feladata, hogy az közösségi elkötelezettséget és interakciót építsen és javítsa a városhasználóknak a várossal kapcsolatos élményét.

 

  1. A városnak, mint az ott lakók egyéni szolgáltatásait kielégítő platformként kell működnie

A városi szolgáltatások nyújtásának korszerű modelljét alakítja ki, amely adatközpontú és valós időben reagál a polgárok igényeire. A társadalmi és üzleti célkitűzéseket olyan módon határozzák meg, hogy azok garantálják a város hatékony és élvezetes társadalmi, gazdasági és környezeti ökoszisztémáját.

 

  1. A gyakorlat általi tanulás – a folyamatos kísérletezésen, monitoringon alapuló városfejlesztés

Az innováció rendszer-szerű módszereket igényel. A stratégia új koncepcióknak és a feltörekvő technológiáknak az új problémákra történő alkalmazásával foglalkozik.

A stratégia a gyakorlat által való tanulás szemléletmódját alkalmazza a városfejlesztésben. A nagyobb volumenű bevezetés előtt a járulékos előnyöket, hátrányokat vizsgáló innovációs modelleket és kísérleti teszteket, pilotokat használ.

Az előadás praktikus jó példát is mutatott: a COVID-19 veszélyhelyzetben korlátozások közepette élő városi lakosság részére kifejlesztett Lean in Newy (Támaszkodj Newcastle-re) program.

A COVID-19 vírus miatt elrendelt szigorító intézkedések következtében a lakosság otthoni munkára kényszerült, a boltok forgalma visszaesett és a közösségi élet gyakorlatilag megszűnt. Az önkéntesség és a közösség érdekében végzett tevékenység hagyományos a városban, de ezek is megszűntek a vírus fenyegetése miatt.

Sokan fordultak az önkormányzathoz, egyrészt olyanok, akiknek segítségre volt szükségük, mások pedig pont segíteni akarásukat jelezték, de nem tudták, hogyan és miben segíthetnek. Az elszigeteltségben élők gondoskodásra szorulók egyik napról a másikra támasz nélkül maradtak.

Egy integrált digitális platformot hoztak létre a helyi lakosság bevonására és a hagyományos közösségi aktivitások új formáinak kialakítására – mely ugyanakkor hozzájárul a helyi gazdaság kisegítéséhez is.

A Lean In Newy alkalmazás célja, hogy összekapcsolja azokat az embereket, közösségi szervezeteket, akiknek segítségre van szükségük a COVID-19-járvány túlélésében, azokkal, akik segítenének. Az alkalmazás a közösségi munkát, a közösségi jó-létet segítő tevékenységet jutalmazza. A jutalmakat a helyi vállalkozások ajánlják fel – részben ő maguk is hozzájárulva a közösség céljainak megvalósításához, másrészt saját forgalmuk egy részének emelése érdekében. Ilyen jutalmak pl. „vegyél 2 kávét, a harmadikat én adom”, kapsz 20% kedvezményt a cipők árából”, vagy „ingyen fuvarozlak a taximban 20km-t”.

A rendszernek két oldala van: az egyik az igény oldal, vagyis, hogy miben kéne segítség, a másik a segítő oldal, amit egy jutalmazási rendszer erősít.

6 kategóriában 50 „kihívást”, azaz együttműködési lehetőséget kínáltak a bevezetéskor, ez mára 34-gyel bővült.

  • „kész vagyok segíteni” – bevezető, felkészítő projektek, amik révén újabb lehetőségek születnek
  • „ugorj be” – közösségi szolgáltatás-orientált projektek, a formális önkéntesség alapján
  • „kisegítés” – a környező szomszédságban felmerülő szükségletekbe való segítségnyújtás
  • „maradj kapcsolatban” – a kreativitást és közösségi együttműködéseket erősítő kihívások
  • „vásárolj helyben” – a helyi vállalkozásokat támogató projektek, ahol a helyi kereskedők, szolgáltatók jutalmazzák a náluk vásárlókat
  • „gyerektámasz” – a 15 éven aluliakkal kapcsolatos kihívások

Az induláskor 22 támogató vállalkozás volt, ez mára 38-ra emelkedett és folyamatosan bővül a körük. 27 meghirdetett kedvezménnyel indult a rendszer, ez mára 45. A 4 hónapos működés alatt 2014 ember használta és 3675 kihívás fejeződött be.

Az önkormányzat elvégzettegy felmérését és a következőket állapították meg. Arra a kérdésre, hogy mi motivált a kihívásokban való részvételre a többség a „többet akarok tudni arról, miben segíthetek a közösségben” választ adta, de a kedvezmények rendszere is motiváló tényező volt.

Legfontosabb, a XIII. kerület számára is megfontolandó szempontok:

  • a COVID-19 kapcsán hozták létre, de 4 hónap múlva tisztán látszik, hogy attól függetlenül is nagy hatása van
  • a legfontosabb területek, ahol a kihívások működnek:
    • közösségi konzultáció (javaslatok kialakítása, elfogadása)
    • fenntarthatóság, környezeti ügyek
    • innováció (ötlettől a megvalósításig)
    • közösségfejlesztés
  • újonnan felmerült kihívások:
    • utca-zöldítés
    • „citizen science”, azaz „házi tudomány”, amikor a lakók közreműködnek bizonyos tudományos akciókban (pl. környezeti, társadalmi megfigyelések, internetes adatfeldolgozás… vagy esetleg kisebb kísérletek házilagos elvégzése, dokumentálása
    • kis támogatások rendszere (egyes ötletek közösség által gyűjtött alapból finanszírozása)

 

Végül egy könnyen átvehető, látványos és nagy közösségi hatású kihívás. Az ötlet az volt, hogy készítsenek otthon kis videókat, amit feltesznek a netre és ott szavaznak róla, és a legtöbb szavazatot kapott jutalomban részesül. nagy sikere volt, a jövőben rendszeresen megrendezik.

A kerület számára megfontolandó tapasztalatok:

  • a Budapest13 Smart City tárcarendszerben egy hasonló applikációt gyorsan és mások tapasztalatát felhasználva könnyen létre lehet hozni
  • a statikus információk helyett aktív lakossági közreműködést, közösségfejlesztést, a helyi gazdaság támogatását lehet elérni
  • a gyorsaság számít!
  • az előre megtervezett, legyártott megoldások helyett a testreszabás fontos
  • a marketing stratégiát előzetesen tesztelni érdemes
  • időbe kerül a helyi vállalkozások beszervezése

A SmartX!!! konferencia többi előadásáról a Hírek között lehet megtalálni az összefoglalókat.