A XIII. Kerületi Önkormányzat által fenntartott óvodák korszerűsítésébe az építészeti megoldások, eszközbővítések éppúgy beletartoznak, mint a különféle modern, egyéniségközpontú, fejlesztő smart óvodai programok kidolgozása is.

A helyi Egyesített Óvoda Pedagógiai Programjának célja az iskolába lépéshez szükséges készségek és képességek kialakítása, a kommunikációs kultúra sokoldalú fejlesztése, az óvodás korosztály informatikai műveltségének megalapozása. Ezzel összhangban az Egyesített Óvoda valamennyi tagintézményében a fejlesztőpedagógiai tevékenység során már 2018 óta használják – 2015-től fokozatosan vezették be – a DIOO, Digitális Óvodai Oktató Programot. Ez egyrészt segít a valamely részképesség területen elmaradást mutató gyermekek fejlesztésében, másrészt kiválóan alkalmas a kiemelkedő képességek kibontakoztatására, tehetséggondozásra is. A program és az óvodai nevelés általános alapelvei megegyeznek: játékosság, tudatosság, fokozatosság, differenciálás.

Okos terem a Mese Tagóvodában

Országosan is egyedülálló az az „okos terem”, amely a 2018-ban felújított Mese Tagóvodában működik. Ennek célja hasonló a DIOO Programhoz: képességek fejlesztése és kibontakoztatása, a gyermeki fejlődés mérésének digitális nyomon követése, az iskolába lépéshez szükséges képességek mérésének lehetősége, a hátrányos helyzetű gyerekek egyéni foglalkoztatásának biztosítása és a tehetséggondozás. Biztos sok szülő átélte azt a helyzetet, amikor óvodás gyermeke magától értetődő biztonsággal állította be a szülő okostelefonját, laptopját – a smart óvoda nem csak felkészíti a gyerekeket, de megtanítja őket az infokommunikációs veszélyek kiszűrésére is.

A terem eszközparkja három nagyobb részből áll: egy nagyméretű, interaktív elektronikus tábla (okostábla), egy, a tevékenységet irányító pedagógus által használt laptop, és 32 tablet, amelyeket a gyermekek használnak – időkorláttal (heti 20 perc) és kizárólag a pedagógusok jelenlétében. Az eszközök egymással egy rendszert képezve közös tanulást, gyakorlást, felfedezést tesznek lehetővé. Az okosterem-rendszer alkalmazható később interaktív szülői értekezletekre és pedagógus továbbképzésekre is.

Az önkormányzat az elmúlt tíz évben 8,2 milliárd forintot fordított óvodái korszerűsítésére, külön a játszóudvarok felújítására csak 2015 és 2020 között további 1,8 milliárdot. Óvodái működtetésére, fejlesztésére a költségvetés 15 százalékát költi az önkormányzat, amely már elkezdte a kerület első smart óvodájával – Gyöngyszem Tagóvoda a Gyöngyösi sétányon – kapcsolatos fejlesztés előkészítését is.

Képernyők előtt gyerekkorban – áldás vagy átok?

A tablet és az okostelefon nagyszerű eszköz a gyerekek elcsendesítésére, elfoglaltságának megteremtésére, különösen azoknak a szülőknek, akiknek fontosabb dolguk van, mint a gyerekeik gondozása. Nagyszerű megvesztegetési eszköz is lehet. A szülők sokszor arra használják, hogy a gyerekek jól viselkedjenek, csendesen üljenek az autóban, babakocsiban, vagy akár a bilin. De vannak olyan szakértők, akik szerint a képernyőidő megvesztegetésként vagy csábításként történő használata kompromisszumokkal, sőt veszélyekkel is járhat. A tanácsadók óva intenek az érintőképernyővel ellátott eszközök hatásaitól 3-4 év alatti gyermekeknél. Úgy vélik, hogy a képernyőidő negatív hatással lehet a gyermekek fejlődő agyára.

A riogatások általában együtt járnak a változás félelmetességével való szembesüléssel: akkor jelentkeznek, amikor a média új formája, eszköze népszerűvé válik a gyermekek körében. Amikor megjelentek a videojátékok, a szakemberek attól tartottak, hogy ezek erőszakossá tehetik a gyerekeket, és a TV-t hibáztatták a gyerekek látáskárosításáért. De indokolt-e az érintőképernyőkkel kapcsolatos aggodalom? Milyen rossz hatásai lehetnek annak, ha a kisgyerekek tabletekkel és okostelefonokkal játszanak? Vagy valóban vannak előnyei, ellentétben a szakértők szokásos óvatoskodásával?

Mivel a táblagépek és az okostelefonok még mindig újdonságok, a gyermekgyógyászati ​​kutatások továbbra sem rendelkeznek elegendő adattal ahhoz, hogy egyértelmű és következetes álláspontot képviseljenek a kérdésben. Bár számos tanulmány azt sugallja, hogy kapcsolat állhat fenn a képernyőidő és a gyermekek agyának jelentős változása között, mégis „korai” azt mondani, hogy közvetlen hatása van. Ennek ellenére a „vörös zászlókat” nem lehet figyelmen kívül hagyni – bár szem előtt kell tartanunk, hogy a hatalmas kockázatokat néha hatalmas jutalmakkal lehet egyensúlyba hozni. (Ne feledje, hogy egyes szakértők a TV-nézést interaktív okostelefon- és táblagép-lejátszással kombinálják képernyő-időként. Különbözőek, mivel a tévézés sokkal passzívabb tevékenység, mint az érintőképernyős játék.)

A Smart City gondolkodás lényege pont ez: meg kell találni azokat a smart megoldásokat, amelyekkel tanítani, készséget fejleszteni lehet és egyben elkerülhetők a vélt-valós veszélyek. Természetesen, mint a smart city más területein is: a lakókkal (itt: szülőkkel) közösen alakított program tudja legjobban szolgálni a gyerekek érdekeit.