A smart city mozgalom egyik legpezsgőbb, leglátványosabb és egyben legtöbb vitára alkalmat adó ága az elektromos közlekedés. Mai cikkünkben az ilyen eszközök előnyeit és hátrányait járjuk körbe.

Már régóta köztudott, hogy ha az emberiség túl akarja élni a kialakult klímaválságot, akkor olyan smart megoldásokkal kell a környezetterhelést csökkenteni, ami egyben a gazdasági és társadalmi célokat is szolgálja. Ilyen megoldásnak tűnik az elektromos mobilitás fejlesztése. A 2019-ben felülvizsgált Jedlik Ányos Terv szerint Magyarországon 2030-ra 450 ezer elektromos autóval és mintegy 45 ezer töltőállomással számolhatunk.

A XIII. kerületben jelenleg közterületen 9 e-autó töltő vehető igénybe a nagyközönség számára. Az önkormányzat által az utóbbi években épült lakóépületekben egy igényfelmérés alapján lehet számolni további töltőállomások kialakításával, illetve a Klapka Központban már építés során kialakították a töltő elhelyezéséhez szükséges körülményeket.

Az elektromos meghajtás egy smart city esetén az integrált elektromos infrastruktúra része, az autók elektromos töltő kapacitását figyelembe veszik pl. esti órákban, az elektromos fogyasztás csúcsának csökkentésére. Az e-mobilitás azonban nem merül ki a zöld rendszámos, ún. plug-in autókkal. Egyre több hibrid rendszerű autó kerül forgalomba, amelyekben menet közben a mozgási energiát felhasználva töltődik az akkumulátor, amely aztán jelentős mértékben csökkentheti az autó fogyasztását – ilyen autóval elérhető a városi forgalomban akár 1-2 l/100 km-es fogyasztás is. Ez a technológia sajátossága miatt aztán pont az országúti forgalomban emelkedik akár 5-6 liter fölé.

A XIII. kerületben, ahogy Budapest más területein és Európa városaiban egyre több e-roller, e-bicikli, e-robogó tűnik fel. Ezek jó része a korszerű sharing/megosztási szolgáltatásokhoz tartozik, de már sokan saját maguknak vesznek ilyen „e-mikromobilitási eszközöket”. Az önkormányzat jelenleg a saját tulajdonú eszközök töltési rendszerének kialakítását készíti elő. A SMART13 Program keretében olyan innovatív megoldásokat keres, amelyek a kerület nagyobb cégeivel karöltve, az ő dolgozóiknak az igényét is kiszolgálva biztosít töltési lehetőséget.

Smart mobilitás Európai nagyvárosokban

Ahhoz, hogy Barcelona a világ egyik minta smart city-je legyen, a rengeteg kezdeményezés közül az e-mobilitás számára kialakított Living Lab, azaz „élő laboratórium” biztosan nagyban hozzájárult. Az 1990-es évek óta a város start-up-jai számára komoly támogatást biztosít a város. Ezekkel a partnerekkel is egyezteti a közép- és hosszútávú terveit és bevonja őket a tervezésbe, megvalósításba. Így az e-mobilitási Living Lab komoly hozzájárulást biztosít a városnak, hogy 2030-ra valamennyi buszát elektromos meghajtásúra cserélje, hogy megvalósíthassa forradalmi „szuper-tömbök” rendszerét, vagy a Sentilo IoT forgalomirányítási rendszert.

Bécs 550 elektromos autótöltőjét ezen a térképen fedezhetitek fel.

Az amsterdami elektromos töltők árazása tekintettel van a nappali nagyobb elektromos felhasználásra – ilyenkor drágább. Olcsóbbá teszi az áramot, ha süt a nap, ugyanis a töltők egyre nagyobb mértékben napenergiából előállított áramot használnak .