Budapestiként naponta akár több órát is utazhatunk a közösségi közlekedés eszközeivel, épp ezért nem mindegy, hogy mennyire produktívan és gördülékenyen működnek a rendelkezésünkre álló lehetőségek. Az elmúlt években rendkívüli mértékben fejlődtek a városi közlekedés formái, mindez pedig párhuzamba állítható a főváros és kerületeinek okosodásával is.

A smart közlekedés az egyik kulcspontja a nagyvárosok modernizációjának, arról nem is beszélve, hogy a fenntarthatóság erősítése mellett, mennyire megkönnyíti a városlakók és a turisták életét. Hiszen a smart megoldások hatékony és elérhető közlekedést biztosítanak. A kevesebb autó élhetőbb várost is jelent: a személygépkocsik használatának csökkentése és a közösségi közlekedés alternatívái iránti igény növelése a smart city tervezésének egyik célja.

Önvezető buszok a tömegközlekedésben?

A budapesti tömegközlekedésben már ma is tetten érhetőek a smart megoldások: ide sorolható a BKK futár, amivel valós időben követhetjük a járművek menetrendjét, vagy akár a nemrégiben elindult elektronikus jegy- és bérletrendszer is. A következő lépcsőfok a városi tömegközlekedésben pedig az önvezető járművek lehetnek. Habár az M4 metró is sofőr nélkül közlekedik, az tény, hogy egy kötöttpályás jármű jóval kevesebb váratlan tényezővel találkozhat, mint a szabadpályás társai.

Az elmúlt években jó néhány külföldi országban már tesztüzemben közlekednek az elektromos önvezető buszok. Közvetlen szomszédunkban Bécs smart városrészében, Aspernben a koronavírus betörése előtt 10 fős autonóm buszok szállították az utasokat. Az autóbuszok bonyolult rendszere a teljes környéket ismeri, hiszen a viszonyítási pontok mentén közlekedik: a járdákkal, a buszmegállókkal és a házak sarkaival is mind tisztában van a jármű. Spanyolországban jóval nagyobb, 60 főt szállítani képes önvezető buszokkal kísérleteznek. Az autóbuszok állandó kapcsolatban állnak az őket irányító központtal, így a jármű útvonalát, illetve a betáplált és végrehajtott utasításokat könnyűszerrel ellenőrizhetik, és távolról akár át is vehetik a vezetést.

Egy appban az összes városi közlekedési forma

Több külföldi régióban is, így például a csehországi Dél-Morvaországban a különböző közösségi közlekedési szolgáltatások egy rendszerbe kötve működnek. Lényegében egy alkalmazáson keresztül elintézhetjük és kideríthetjük hogyan, milyen közlekedési eszközön (pl. taxi, busz, vonat) juthatunk el A-ból B-be a leghamarabb, így maga a közlekedés kényelmesebbé, a költségek pedig az egységes tarifarendszerrel csökkenhetnek.

A MaaS (Mobility as a Service) rendszer által a városlakók az utazási igényük szerint mobilitási csomagokat hozhatnak létre: meghatározhatják mennyit költenének az egyes közlekedési formákra. A MaaS jobb kihasználtságot nyújt a meglévő infrastruktúrának, általa mérséklődhetnek a városi dugók és még a károsanyag kibocsátás is csökkenhet.