Egy város közlekedési rendszere alapvetően befolyásolja az ott élők életminőségét és az ott működő vállalkozások versenyképességét. A XIII. Kerületi Önkormányzat smart parkolási szisztémája egyszerre könnyíti meg a parkoló autósok életét, csökkenti a kerület forgalmi terhelését, illetve hatékonyabbá teszi a parkolási rendszer üzemeltetését.

 

A Szent István park környezetében lassan egy éve kísérletként működik a smart parking rendszer. Az érzékelők a környéken száz közterületi parkoló helyen figyelik a parkolást. A tapasztalatok alapján további területek bevonása is lehetséges.

A parkolás-optimalizáló smart fejlesztés lényege: a közterületi parkolóhelyekre egyenként elhelyezett érzékelőkkel valós időben gyűjthetők információk a parkolóhelyek foglaltságáról (foglalt, nem foglalt). Ezek az adatok mobil telefonos applikáción keresztül elérhetők az autósok, valamint a parkolás-üzemeltetéssel foglalkozó szakemberek számára is. A Play Store, vagy App Store platformokról a Parker applikációt keressék. Az applikáció megjeleníti térképen a szabad parkolóhelyeket a Szent István park környezetében, és szabadon választható navigációval akár a kiválasztott parkolóhelyre is elvezet.

Smart várossá válni folyamatos fejlesztés révén lehet, amely során a város, a városrész a legkevesebb erőforrás felhasználásával, maximális hatékonysággal biztosít minőségi szolgáltatásokat és magasabb életminőséget a lakóinak és az odalátogatóknak, s mindehhez a lehető legjobban használja fel a korszerű technológiát.

A smart parkolási rendszer tapasztalatai alapján nyílhat lehetőség a szisztéma kiterjesztésére más területeken is. Az már most is egyértelmű: a smart parkolási rendszer a közlekedés minden szereplője számára komoly előrelépést és számos előnyt jelent. Nemcsak csökken a parkolóhely-keresésre fordított idő, de mérséklődhet a lég- és zajszennyezés mértéke is. Vagyis a smart parkolás innovatív technológiai megoldása javítja a városi élet működését és minőségét.

 

 

Smart parkolás külföldön: Berlin, Szingapúr

Egy 2016-ban végzett felmérés szerint Berlinben átlagosan minden egyes parkolni akaró autó 4,5 km többletet kellett megtegyen, hogy parkolni tudjon. A 2017-től folyamatosan kiépülő hasonló, szenzoros rendszer ebben nagy segítséget nyújt az autósoknak. Szingapúr a világ egyik vezető technológiai és pénzügyi központjaként arra törekszik, hogy a világ első igazán smart city-jévé váljon. A korszerű technológia alkalmazása alapvető az iskolákban, egészségügyben, önkormányzati rendszerben. 2014-ben a közlekedési érzékelők szisztematikus telepítése az egész szigeten elterjedt. Az érzékelő-hálózatból gyűjtött adatok nyílt adatplatformot képeznek, amelynek elsődleges célja a város közlekedési rendszerének optimalizálása, ideértve a parkolást is.

2017-ben Szingapúr elindította a Parking.sg alkalmazást, amely forradalmasítja a város parkolási díját. A felhasználók egyszerűen megadják a szükséges információkat (például járműszámot, parkoló kódot és fizetési információkat), hogy percenként fizessenek a nyilvános parkolóért. Az alkalmazás értesítéseket küld a felhasználóknak a díj alakulásáról – a parkolási igény függvényében ugyanis sávos mértékben változik a díj.

Szingapúr új, automatizált parkolási struktúrákat is alkalmaz, ideértve a Speedy Automatikus Parkoló Rendszert. Ez egy autóliftet és nyolc járműparkolót magában foglaló rendszer. Az autósok kizárólag ebbe a lift-torony parkolóba vezethetik járműveiket, ahol a parkolás egyéb nehézségei automatikusan történnek meg. Amikor lekérnék a járművet, egyszerűen beírnak egy négykódos PIN-kódot az érintőképernyőn. A felvonó ezután megtalálja és eljuttatja az autót a sofőrnek. Ezeknek a parkoló tornyoknak a foglaltságáról is az applikációból értesülhetnek.