A XIII. Kerületi Önkormányzat 2018-ban határozta el, hogy a kerületi Partner Kártya rendszerét megújítja, szolgáltatásait bővíti. Egy egyedülálló, mobil telefonon használható applikáció-csomag („tárca”) fejlesztésébe fogott, amelynek első szolgáltatásai már elérhetőek minden kerületi lakos számára.

A Budapest13 Smart City alkalmazás elérhető a Google Play felületén és az AppStore-ban. A kerület életével kapcsolatos információk, fontosabb elérhetőségek után hamarosan a fizetési szolgáltatások is mobil eszközön elérhetővé válnak.

 

Az applikáció-csomag részeként, a kommunikációs szolgáltatásokkal a XIII. Kerületi Önkormányzat célzott, akár utcákra behatárolt, valós idejű üzenetekkel tudja a lakosságot informálni a fontos eseményekről: pl. az áramszünetekről, útlezárásokról az adott utcában lakók kapnak üzenetet. De a lakók is gyorsabban tudnak kommunikálni az önkormányzattal. A ’Bejelentésekre’ kattintva az önkormányzat illetékesei felé lehet jelezni különféle problémákat, például a parkolással vagy a környezettel kapcsolatban. A ’Hirdetések’ modul révén az egyes lakosok tudnak felajánlásokat tenni, kéréseket megfogalmazni a többi felhasználó felé. 

A ’Vélemények’ menüpontban az önkormányzatnak juttathatnak el információkat a kerületiek, és itt jelennek meg az önkormányzat tájékoztatásai, kérdőívei is egyes tervezett intézkedések előzetes véleményezéséről. Ez a funkció a lakosság, az érintettek bevonását erősítő, a helyi közösségek erősítését szolgáló kommunikáció a későbbiekben egyre fontosabb szerepet tölthet be a kerület életében – ehhez kérjük az Önök segítségét: írják meg véleményüket, küldjék el javaslataikat az info@smartcity13.hu címre. 

A mobil alkalmazás a COVID-19 veszélyhelyzet idején a gyors információcsere miatt különösen komoly segítséget jelentett az önkormányzatnak és az itt élőknek a koronavírus elleni küzdelemben. A Budapest13 Smart City alkalmazás a számos hasznos funkciójával és azok további fejlesztésével hosszú távon képes a smart city stratégia egyik alappilléreként hozzájárulni a kerületi lakosok, a vállalkozások és az önkormányzat együttműködéséhez.

A kerületi szolgáltatások, vállalkozások által nyújtott kedvezmények igénybevétele, illetve az ezzel kapcsolatos információk kiértékelése – természetesen a személyes adatok védelmének szigorú betartásával – hozzájárulhat a helyi gazdaság támogatásához, illetve a lakosság életkörülményeinek javításához.

Ez a szemlélet hatja át a XIII. Kerületi Önkormányzat Intelligens Kerület Koncepcióját és a júniusban elfogadott SMART13 Akciótervet is.

 

 

Smart City alkalmazások külföldön

  • Spanyolországban több kis és közepes méretű város használja a SmartAppCity nevű mobil alkalmazást, amely integrálja a hasznos, de különböző applikációkban megtalálható információkat, szolgáltatásokat. Az EU FP7 nevű kutatás-fejlesztési programjában (a most véget érő Horizon 2020 elődjében) támogatott fejlesztés nem hozta meg a várt sikert, a szolgáltatásai leginkább a turisztikai információk, helyi nevezetességek bemutatására korlátozódik.

 

  • A Bécs Simmering városrész részvételével 2016-2021 közt zajló, az EU Horizon 2020 programja által jelentős támogatásban részesített városrészmegújító projektje, a Smarter Together öt célt tűzött ki: 1) a lakosság aktív részvételének támogatása a városfejlesztési ügyekben, 2) alacsony energiafelhasználású körzetek létrehozatala, ahol a távfűtés és megújuló energiák használata domináns, 3) az önkormányzati és magán tulajdonú lakásokból álló városrész holisztikus szemléletű megújítása, 4) smart adat-platform létrehozása smart szolgáltatások nyújtása, 5) e-mobilitás fejlesztése a fenntartható közlekedésért. A projekt során a részt vevő partnerek elhatározták egy valamennyi célt szolgáló, integrált „energia-tudatos” applikáció közös fejlesztését, amely a városrész „zöld kerületté” válása érdekében a gyűjtött energia, közlekedési, klimatikus, gazdasági, stb adatokat egy nyílt platformon mindenki számára hozzáférhetővé teszi.